Geschiedenis
Looza heeft een rijke geschiedenis om op terug te kijken. De fruitsappen van Looza worden al sinds 1947 in Belgie gemaakt en met smaak gedronken. Looza heeft tot op de dag van vandaag een sterke band met Borgloon, waar het al sinds 1958 getbotteld wordt. Kijk hier welke smaken verkrijgbaar zijn per formaat.
-
1947
- Looza is ontstaan op de hereboerderij van de Heer de Laminne de Bex. Hij was een fruitboer in Zuid-Limburg (Haspengouw), eigenaar van het landgoed "Comté de Looz" en van het familiebedrijf "l'Etablissement du Comté de Looz".
-
1948
- Het "Etablissement du Comté de Looz" paste als één van de eerste de pasteurisatietechniek toe op versgeperst appelsap om het in flessen te verkopen. Het appelsap werd verkocht onder de naam "Jus de Looz" verwijzend naar de streek "Comté de Looz".
-
1949
- Dit posterontwerp van de cartoonist Donald Brun verwijst naar de eerste Looza smaak: appel. De allereerste fles "Jus de Looz" werd vervaardigd uit donkergroen glas en toonde het wapenschild van de "Comté de Looz".
-
1950
- Er werd een kortere naam bedacht voor de fruitsappen van "l'Etablissement du Comté de Looz": zo ontstond de merknaam "Looza".
-
1958
- Looza N.V. werd opgericht en de productie van de vruchtensappen werd overgebracht naar een omgebouwde suikerfabriek in Hoepertingen (Borgloon). Het assortiment wordt uigebreid met lokale recepturen en exotische vruchtensappen en nectars.
-
1961
- Looza N.V. groeide snel en zette in de jaren '60 de eerste stappen buiten de landsgrenzen.
-
1962
- Van haar aanwezigheid op talrijke handelsbeurzen en publieke evenementen won Looza snel aan bekendheid en werd het een synoniem voor vruchtensap in België.
-
1963
- Looza was aanwezig op diverse wielerwedstrijden en viel op door zijn vindingrijke en speelse communicatie.
-
1966
- Looza werd de hoofdsponsor van de Sint-Truidense Voetbalvereniging: de Kanaries bijgenaamd. De Kanaries waren in de jaren'60 en '70 een topploeg in de Belgische voetbalcompetitie.
-
1970
- De huidige 1l-fles van Looza, met haar conische vorm werd gelanceerd in 1970. Het eenvoudige en tijdloze ontwerp werd bekroond met de "Oscar Belge de l'emballage".
-
1975
- Het vertrouwde iconische 20cl-flesje wordt ontworpen op basis van het populaire 1l-formaat.
-
1980
- Het logo van Looza evolueert. De letters worden speelser en moderner. De "OO"s verspringen en een blaadje wordt toegevoegd: een visuele verwijzing naar 2 stukken fruit.
-
1981
- Ook in de jaren '80 bleef Looza sterk aanwezig op evenementen. Tijdens de Ronde van Europa van 1981 werden de winnaars gehuldigd met een fles Looza.
-
1987
- Op een stand op de Horecabeurs in Hasselt plaatste Looza een 2PK'tje om haar productgamma uit te stallen.
-
1992
- Dankzij de kwaliteit van de sappen kan Looza sinds vele jaren genieten van een marktleiderspositie.
-
1998
- Na een reeks overnames wordt Looza uiteindelijk opgenomen binnen de groep PepsiCo: het tweede grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld met activiteiten in 200 landen. PepsiCo Belux commercialiseert ook de merken Lay's, Smiths, Pepsi, 7UP, Tropicana, Alvalle en Quaker.
-
1999
- Looza start met een nieuwe succesvolle subcategorie: "de smart-drinks". Originele en dorstlessende multivruchtendranken met toegevoegde vitaminen. Het eerste product in dit gamma is Looza ACE, met onder andere 8 tropische vruchten en worstelsap.
-
2002
- Looza lanceert een nieuwe grafische stijl: de merknaam wordt in een groen ovaal geplaatst. De hoofdtoon van de etiketten werd ook gewijzigd van zwart-goud naar bladgroen.
-
2007
- Een decennia lange expertise op basis van fruitselectie, transport, opslag en productie en de strenge kwalitatieve opvolging onderscheiden Looza van andere fruitsappen. Looza blijft haar natuurlijke fruitsmaak trouw.
-
2010
- ACE Green is de nieuwkomer binnen het ACE-gamma: een unieke mix met kiwi als belangrijkste vrucht en extra vitamine A, C en E. Genieten van verfrissende fruitcombinaties en van verfrissende ideeën: dat is de "Looza-spirit".
-
2011
- Gericht op de thuisconsumptie lanceert Looza een gamma in een handige PET-fles. Deze PET-fles bestaat in twee formaten: 1 liter en 33 centiliter.
-
2017
- In 2017 komt Looza naar buiten met een nieuwe, leuke, retro merkidentiteit die meer fun uitstraalt. Looza staat voor een moment van plezier en dat zie je aan de nieuwe labels. Naast een rebranding, brengt Looza ook een nieuw gamma op de markt van drie lichte, fruitige dranken die botanicals bevatten: Looza Smash.
- 1947
- 1948
- 1949
- 1950
- 1958
- 1961
- 1962
- 1963
- 1966
- 1970
- 1975
- 1980
- 1981
- 1987
- 1992
- 1998
- 1999
- 2002
- 2007
- 2010
- 2011
- 2017